Reisverslag met foto's en video's

Dag 2

Het regent pijpenstelen. We hebben geen zin de tent afbreken, maar we moeten al vroeg weg. Daarna gaan we ontbijten. Het ontbijt maakt alles goed, want een van ons had opgemerkt, dat we in een soort openbare huiskamer konden gaan ontbijten. Daarna vertrekken we richting de boot bij Helsingør. Onderweg maken we nog even een stop en trappen we even een balletje. Na een kort ritje zijn we bij de boot die ons naar het Zweedse Helsingborg brengt. De overtocht verloopt een stuk soepeler dan de overtocht aan de andere kant van Denemarken. Bovendien is de veerpont ook een stuk moderner. Binnen een kwartier zijn we op de boot en varen we af. Op de boot zit de stemming er goed in. We hebben mooi uitzicht over de stad die je aan de overzijde al ziet liggen. Er zijn veel toeristen onderweg naar Zweden en Zweedse toeristen terug naar huis. In Helsingborg is het die dag kermis. Ook zitten er wat Helsingborgse voetbalfans gebaren te maken richting de politie. Wij trekken er weinig van aan en rijden door richting Göteborg. We passeren de eerste Zweedse Ikea net buiten Helsingborg. Daar stoppen we nog niet, maar wel halverwege de rit bij een stopplaats aan de snelweg. Rond de McDonalds en Zweedse fastfoodketen Max daar, zijn wat meiden te vinden om ons Zweeds uit te testen. We hebben uren in het busje kunnen oefenen. Daarna bespreken we de plannen voor de rest van de dag. Door vertraging lopen we wat achter op schema en we willen toch wel een indruk krijgen van de Zweedse havenstad Goteborg. Het wordt een avond- in plaats van middagactiviteit. Door de hele stad rijden verscheidene trams, van antiek tot hypermodern. Maar wij hoeven geen tram te nemen, want we parkeren niet ver van het centrum. In het centrum gaan we naar het overdekte winkelcentrum dat ook op zondag open is. De andere winkels zijn die dag al dicht en bovendien is het al tegen vijven. We kopen nog snel even wat praktische spullen, die we zijn vergeten mee te nemen vanuit Nederland. Twee meiden vragen ons de weg in het Engels. Ze zijn ook in de stad op bezoek en blijken Noors te zijn. Dat spreken we niet zo goed, ook al lijkt het sterk op Zweeds. We spreken toch maar Engels. Göteborg staat bekend om haar haven, dus we lopen langs de haven verder. Er zou ook een schip moeten liggen uit de Gouden Eeuw. Eerst komen we langs een Zweeds marineschip. Maar verderop inderdaad ook een oude driemaster met blauwe en gouden accenten. Het is een aanblik waard, maar om er speciaal voor te komen. Overigens had ik het schip eerder al zien deelnemen aan Sail 2010 te Amsterdam. Vanuit de historie heeft de havenstad overigens ook een band met Nederland. Na een paar foto’s lopen we door een ouder gedeelte van de stad naar het centrum. We hebben ook trek en zoeken naar een restaurantje. We komen aan bij een restaurantje dat sommigen van ons wel zien zitten. Echter worden we als we om een plaats vragen doorverwezen naar wat de buren lijkt. Dan nemen we maar braaf daar plaats. Bij de andere mensen zien we maaltijden geserveerd worden met een zwarte rand. Ook zijn het niet maaltijden voor de grote honger. Het belooft niet veel goeds. Uiteindelijk valt het eten ook tegen. We stappen maar snel in de auto en rijden door naar de wildkampeerplaats bij Ellenö. Dat is een verademing in vergelijking met het hectische stadsleven. Het is een prachtige omgeving aan het water en bij het bos. Je kan er even lekker tot rust komen en de nacht doorbrengen.